vrijdag 9 augustus 2013

Dag 7: donderdag 8 augustus 2013
Om 10.00 uur vertrekken we naar Vilnius. Vannacht hebben we een beetje regen gehad, maar vandaag staat de zon weer te stralen en is het al vroeg warm. In Vilnius vinden we een parkeerplaats voor de camper op fietsafstand van de oude stad. Dus de oranje vouwfietsen worden weer uitgeladen.

Het is druk in Vilnius, veel verkeer en veel winkelend publiek. De oude stad is mooi. We bekijken alle bezienswaardigheden, die in onze Insight Guide worden genoemd. Zoals de kathedraal en een oude orthodoxe kerk. Behalve veel historische gebouwen, zien we ook veel moderne winkels.

In een van de oude straatjes lopen we tegen een winkeltje aan, waar onder meer beschilderde eieren worden verkocht. De winkelierster/schilderes is een oude Litouwse vrouw. Zij legt Nini uit hoe zij de eieren beschilder; met warme gekleurde paraffine. Zij doet het een keer voor en daarna mag Nini het proberen.

Natuurlijk weer een goede lunch op een van de terrassen. Eindelijk eet Ton de traditionele aardappelen gevuld met varkensvlees en zure room.
We eindigen ons bezoek aan Vilnius bij het borstbeeld van Frank Zappa. Het werk van een plaatselijke beeldhouwer, Konstantinos Pochhans, die bekend stond om zijn sovjetbeelden. Niemand weet waarom dit hier staat. Zappa had niets met Litouwen/Vilnius. Hij en de band zijn er nooit geweest. Het is wel een trekpleister voor oude zestigers die nog weten hoe goede muziek ooit klonk.

Na Vilnius rijden we naar het noordoosten; het merengebied. Na zo’n 75 km vinden we een camping aan een prachtig meer. Hier brengen we een rustige avond door. Het blijft tot laat erg warm. In de verte zien we het onweren.

Dag 8: vrijdag 9 augustus 2013
Het onweer dat we gisteravond in de verte hebben gezien, trekt vannacht over onze camping. En het brengt een harde regenbui mee. We moeten ons bed uit om alle ramen en dakluiken van de camper te sluiten, die openstaan vanwege de warmte.
We beginnen de dag met een frisse duik in het meer.
Daarna besluiten we om in 2 dagen naar Riga te rijden. Vandaag willen we naar het paleis Rundäle in Jelgava, waar we op de parkeerplaats kunnen overnachten. En dan zaterdag door naar Riga.
Onderweg horen we tot 2 keer toe onder het rijden een knal/klap. We schenken er geen aandacht aan. Als we later stoppen voor de lunch, ontdekken we, dat de rechter richtingaanwijzer van de camper er af is. We hebben geen idee hoe dat kan. Mogelijk heeft het met die 2 knallen/klappen te maken.

We passen ons reisplan aan en gaan direct naar Riga. Morgen is het zaterdag en we willen niet het risico lopen dat de garages dan gesloten zijn. In het fiatserviceboekje vinden we het adres van de fiatgarage in Riga. Daar aangekomen is er geen garage. Een aardige jongeman belt voor ons naar de informatie en kan ons daarna het juiste adres geven.
Bij de fiatgarage is de richtingaanwijzer niet op voorraad, maar men wil er graag een gaan halen in een andere vestiging. We laten meteen het pompje van de ruitensproeier maken. Na 2 uur kunnen we weer verder, met een nieuwe richtingaanwijzer en een nieuw pompje.
We rijden naar City Camp Riga, waar we een plek voor de camper vinden.