donderdag 29 augustus 2013

Dag 26: dinsdag 27 augustus 2013
Om 09.00 uur rijden we weg van het Norr Mällarstrand. We willen een overdekte rommelmarkt bezoeken in de wijk Värberg. Als we daar aankomen, blijkt deze markt pas om 11.00 uur open te gaan en besluiten we door te rijden. De TomTom is ingesteld op Berg een plaatsje aan het Götakanaal. Dit 190 km lange kanaal is tussen 1802 en 1832 gegraven door 58000 soldaten en telt 58 sluizen.

Bij Berg liggen er 7 op een rij die er samen voor zorgen dat de schepen een hoogteverschil van 18,8 meter kunnen overbruggen. We denken, dat we in 1995 ook bij deze sluizen zijn geweest, maar bij aankomst blijkt dat we toen op een andere plek bij het kanaal waren.

Na Berg rijden we verder en in het stadje Askersund vinden we een goede overnachtingsplek. “sAvonds maken we een wandeling door Askersund en zien dat er een markt wordt opgebouwd. Die willen we morgen bezoeken.

Dag 27: woensdag 28 augustus 2013
Om 09.00 uur gaan we naar de markt die 2 keer per jaar wordt gehouden. Veel kraampjes met allerlei waren en enkele rommelkraampjes. Hier kopen we weer wat spullen voor Woodyswinkel. Ook kopen we Zweedse verf voor ons schuurtje thuis.
Na de markt zetten we koers richting Göteborg, waar we donderdagavond de ferry naar Kiel hebben gereserveerd. We zijn aan het einde van de reis. Maar allebei hebben we nog niet het gevoel dat we naar huis gaan.

Op zo’n 15 km van Göteborg willen we in Lilleby op de camping overnachten. Maar deze blijkt gesloten. Maar op de lege parkeerplaats is voldoende plek voor onze camper. Van een Duitse wildkampeerder horen we dat op de camping wel gewoon alle voorzieningen het doen.
Dus daar kunnen we morgenochtend een gratis warme douche nemen.
‘sAvonds nog een wandeling langs de mooie kuststrook.

Dag 28: donderdag 29 augustus 2013
We rijden naar Göteborg waar we een goede parkeerplaats vinden in het centrum. We gebruiken onze laatste dag in Zweden om het centrum van Göteborg te bekijken. Hier doen we ook nog een paar boodschappen.

Om 17.30 uur gaan we aan boord van de Germanica van de StenaLine. Een heel grote ferry, met maar
weinig mogelijkheden om te verpozen. Twee restaurants en een winkel, Daarmee houdt het op. Geen plek, behalve in je eigen hut, om even rustig te zitten. Vergeleken met de andere ferries die we gehad hebben, valt de Germanica tegen.
We dineren aan boord, drinken daarna aan een barretje een espresso en vinden dan toch nog een plek om even rustig te zitten en dit blog bij te werken.

Morgenochtend komen we aan in Kiel en vanaf daar rijden we naar Alkmaar.