zondag 25 augustus 2013

Dag 21: donderdag 22 augustus 2013
Eerst maar eens over het weer. Toen we nog in Tallinn waren heeft Nini uitgezocht wat de weersverwachtingen voor zuid Finland waren op lange termijn. Dit beloofde weinig goeds. Bewolking en regen. Maar behalve de regenbui in de nacht en ochtend op dag 18 in Helsinki hebben we alleen maar mooi weer. Blauwe lucht met een zonnetje er in. Temperatuur rond de 230.
Om 10.00 uur vertrekken we naar Lappeenranta. We rijden door de eeuwig zingende bossen en tussen de meren. Lappeenranta is de meest oostelijke stad van Finland, vlak tegen de Russische grens. Daarna rijden we door naar het plaatsje Imatra waar we een stroomversnelling bekijken. En hier begint het te regenen.
We rijden de eeuwig zingende bossen weer in op weg naar Mikkeli. Onderweg kijken we uit naar een camperplek voor de nacht aan een meer waar we een kampvuurtje kunnen maken. We vinden niets. Op alle leuke plekken staan huisjes en we willen niet in iemands voor- of achtertuin staan.
De tocht eindigt in Mikkeli waar we op een parkeerterrein een goede plak voor de nacht vinden. Later blijkt dat we op het parkeerterrein van de camping annex pretpark staan.
Het regent nog steeds.

Dag 22: vrijdag 23 augustus 2013
De nacht was helder met veel sterren aan de hemel. En jawel, vanochtend schijnt de zon weer.
We gaan vandaag kilometers maken. Eerst naar Jyvaskyllä. Hier bezoeken we het museum van de
ontwerper en architect Alvar Aalto (1898-1976). Aalto is in Nederland waarschijnlijk vooral bekend vanwege de vaas die hij voor Ittala heeft ontworpen. Maar samen met zijn vrouw Aino heeft hij meubels en vooral huizen/gebouwen ontworpen.

We rijden door naar Tampera. Na Helsinki de grootste stad van Finland. Tampere is een mooie stad. Het heeft een wijk met gerestaureerd en herbestemd (woningen, winkeltjes en restaurantjes) industrieel erfgoed. Dit is allemaal in het begin van de 19e gebouwd in opdracht van James Finlayson, een Schots industrieel. Finlayson startte in Tampere een fabriek voor zware machines. Hij bouwde de fabriek en de huizen voor de arbeiders. Toen hij later de fabriek van de hand deed bloeide hier een rijke textiel industrie.

Voor de nacht hebben we een mooie plek op een parkeerterrein op vouwfietsafstand van het centrum.

Dag 23: zaterdag 24 augustus 2013
Goed geslapen, ondanks een rockgroep die tot 01.00 uur aan de overkant van het water aan het optreden is.
Vandaag gaan we naar Turku.
Onderweg stoppen we in Nuutajärvi, the glass village. Hier staat Finlands oudste glasfabriek. Tegenwoordig onderdeel van Ittala. We kijken opnieuw naar de glasblazers. Dit keer “het echte werk”. D.w.z. niet blazen met behulp van een mal, maar echt met de mond en de hand vormgeven. We bekijken ook een expositie en natuurlijk de winkel.

Daarna door naar Turku. Hier boeken we een ticket voor de ferry naar Stockholm. Vertrek morgenochtend om 08.45 uur. Het is 10 uur varen, dus we komen om 18.45 uur aan. (Zweedse tijd: 17.45 uur.)
Lopend bekijken we Turku. Over deze stad kunnen we kort zijn: helemaal niks! Je kunt je fototoestel thuis laten. We doen een rondje door het warenhuis Noortmann en besluiten dan om een plek voor de nacht te zoeken.
Maar eerst moeten we water tanken. En dat is lastig in Finland. Je vindt hier geen sanipunten o.i.d. Onderweg konden we wel ons chemisch toilet op een parkeerplaats legen, maar geen water tappen. Uiteindelijk komen we bij een tankstation en op onze vraag of het goed is als we wat water inladen krijgen we een vriendelijk akkoord.
We rijden richting ferryterminal en vinden een goede plek voor de nacht. Met de racefietsen makken we nog een ommetje en komen langs een podium waar een niet onaardig bandje speelt.

In de camper nog even lezen.
Morgen om 07.00 uur op.

Dag 24: zondag 25 augustus 2013
Om 07.45 uur rijden we langs de check-in van de ferry en 45 minuten later staat de camper aan boord en hebben wij een rustig plekje gevonden in één van de salons. We hebben hier wifi dus kunnen we het blog bijwerken.

Het is tot nu toe een prachtige tocht. We varen door de Finse scherenkust. Talloze grote en kleine eilanden komen voorbij. Op sommige staat een huis met aanlegsteiger, op anderen alleen maar bomen. De bootreis duurt nu nog 8 uur. Onderweg worden de kinderen vermaakt door 2 clowns en de ouderen kunnen bingo spelen.