woensdag 21 augustus 2013

Dag 16: zaterdag 17 augustus 2013
Onderweg naar Tallinn doet de zon een paar flauwe pogingen om door te breken. Maar dat lukt hem niet.
Om 12.30 uur komen we aan in Tallinn. De parkeerplaats van de Italiaanse camperaar blijkt lastig te bereiken. We doen dan ook geen serieuze poging. Even buiten het oude centrum zetten de camper op een 24 uurs parkeerplaats. Dit is een goede plek om vannacht te slapen.

We gaan de stad in. Het regent inmiddels dus de paraplu’s gaan ook mee. Het is ontzettend druk in Tallinn. Massa’s mensen lopen door de straten van het oude centrum. En wij lopen mee. We doen alle hoogtepunten van de stad aan en bezoeken een paar antiekwinkeltjes om te kijken of we iets kunnen kopen voor www.woodyswinkel.nl
We scoren 4 ansichtkaarten en een art deco bureaulampje.
Op het grote raadhuisplein lopen we een Nederlands sprekende Est tegen het lijf. Hij heeft een Nederlands vriendin gehad met wie hij een paar jaar in Lisse heeft gewoond.
We bekijken de menukaarten van een paar restaurants waar we vanavond eventueel kunnen eten. Aan het einde van de middag lopen we terug naar de camper om even uit te rusten en een glaasje wijn te drinken.

Dag 17: zondag 18 augustus 2013
We zijn in Helsinki en het is prachtig weer; 23o.
Om 9.30 uur staan we in Tallinn bij de ferrymaatschappij om te kijken of we vandaag een overtocht naar Helsinki kunnen boeken. We hebben geluk. We kunnen mee met de ferry van 10.30 uur.  Op de kade staan tientallen Finnen hun stationcars en bestelbusjes vol te laden met goedkope Estoonse drank. Ook op de ferry is veel drank te koop. Voor 8 dozen met 24 blikjes Heineken betaal je € 113. Daar krijg je een gratis karretje bij om het te vervoeren.

Naar Helsinki is het 2 uur varen. Dus daar komen we om 12.30 uur aan.

Aan boord hebben we alvast op de kaart van Helsinki gekeken naar een geschikte plek voor de camper. Als we van boord gaan rijden we naar het kerkhof net buiten het centrum. Hier zetten we de camper neer in een rustige laan. Het is onduidelijk of we voor het parkeren moeten betalen. We zien in ieder geval geen parkeerautomaat. Wel borden waar volgens ons wel het e.e.a. op staat over het parkeerbeleid.

Met de oranje vouwfietsen gaan we de stad in. Het eerste wat we tegen komen is een rommelmarkt. Hier scoren we weer en aantal artikelen voor  www.woodyswinkel.nl   Die spullen brengen we eerst terug naar de camper voordat we verder gaan met de stad te verkennen. We komen op een soort multiculturele culimarkt, waar allerlei lekkere uitheemse hapjes worden verkocht.

Op de fietsen rijden we langs een paar bezienswaardigheden, maken een wandeling over een markt en eindigen op een terras. Nou dat is wel weer even wennen na de aantrekkelijke prijzen in het Balticum. Voor een pilsje en een glas cider betalen we € 16,80. Daarna terug naar de camper om uit te rusten van deze drukke dag. Morgen gaan we verder de stad verkennen.
Na het eten maken we nog een ommetje op de fiets. Een stuk verderop zien we een parkeerterrein aan het water. Er staat een camper geparkeerd. We besluiten om ook onze camper daar te plaatsen voor de nacht.

Dag 18: maandag 19 augustus 2013
Vannacht en vanochtend regen. Tegen de middag breekt de lucht open en schijnt de zon. Het is meteen lekker warm; 230
Met de fietsen gaan we opnieuw de stad in en bekijken van alles. Handig hoor die fietsjes. Je komt overal.

Tegen zessen zijn we terug bij de camper, waaromheen een troep wilde ganzen aan het scharrelen is. En wild valt kennelijk wel mee, want van voorbijkomende wandelaars trekken zij zich weinig aan.