maandag 5 augustus 2013

Dag 4: maandag  5 augustus 2013
De dag begint weer stralend. We hebben het nog niet over het weer gehad. De temperaturen hier liggen tussen de 25 en 28 graden. Echt zomer dus!
Gisteravond mijn eerste glaasje wodka gedronken. De fles die ik op de ferry heb gekocht komt deze vakantie wel op.
Rond 11.00 uur vertrekken we vanaf de camping en rijden we een klein stukje naar de oostkust. De camper geparkeerd op een parkeerterreintje in de duinen en een prachtig monument, een heel grote zonnewijzer, bekeken. Terug bij het parkeerterreintje zien we dat de camper helemaal ingebouwd staat tussen auto’s en bussen. Met aanwijshulp van vriendelijke Litouwers en Nini met veel gelaveer de camper van de parkeerplaats gereden.

Een stuk verderop parkeren we opnieuw en maken we een wandeling naar het strand. We kunnen kiezen tussen:
Vrouwenstrand met badpa
Vrouwenstrand zonder badpak
Gezinsstrand met badpak en
Gezinsstrand zonder badpak.
We kiezen voor het laatste en nemen een duik in de Baltische Zee. Na een uurtje zonnebaden breken we op en rijden naar de veerboor naar Klaipeda.

We maken een snelle wandeling door de oude stad. Weinig echte hoogtepunten. Wel een plein bezocht met het oude theater. Op het balkon van dit theater hield Hitler in 1939 een toespraak waarin hij het Litouwers “de zegeningen “ van het nazisme voorspiegelde.

In Klaipeda ook nog een fiatgarage bezocht. Het motortje van de ruitensproeier van de camper doet het niet. En dat is hinderlijk als er vliegen etc. op de voorruit plakken. Het duurt echter 3 dagen voordat deze garage het kan repareren. Daar willen we niet op wachten en we vragen het adres van de fiatgarage in Kaunas.
We nemen de A1 naar Kaunas, de enige echte autosnelweg in Litouwen. Vanuit Klaipeda is het +/- 200 km. We rijden door een lieflijk glooiend landschap. In de velden zien we groepjes ooievaars en zelfs een paartje op een nest.
Om 20.00 uur komen we in Kaunas aan. We rijden naar de City Camp. Dit is niet the most beautifull place on earth. Een asfaltplein waarop we de camper kunnen plaatsen. Wel alle voorzieningen zoals elektra, sanitair e.d. Hier blijven we voor de nacht.

Morgen gaan we de oude stad bekijken.